2012. február 29., szerda

Szülinapi emeletes "maci barlang" torta

 Ezt a tortát Réka negyedik születésnapjára készítettem. Az egyik kedvenc mesekönyvében a kislány a negyedik születésnapjára emeletes torát kapott, ami nagyon tetszett neki. Nem mellesleg nagy maci rajongó a lányka, a kedvenc alvós plüssálata is egy mackó. A két kapcsos tortaformám átmérője között csak 3 cm különbség van így az emeletnek ki kellett találni valami alternatív megoldást. Így lett az alsó rész egy kakaós piskótájú málnás mascarpone krémes torta, az emelet (a maci barlangja) pedig egy narancsdzsemes csokikrémes charlotte torta.  A macit nem én készítettem, annyira nem vagyok bátor.
Ez volt életem első emeletes tortája kicsit izgultam, hogy ne essen össze, de nagyon jól tartotta magát. Végül szeleteléshez az emeletet leszedtük, így mindenki tudott választani, hogy milyet szeretett volna.
(A háttérben látható pogácsa pedig Limara túrós pogácsa receptje alapján készült.)



Málnás mascarponés torta:
Piskóta:
13 dkg liszt
8 nagy tojás
20 dkg porcukor
6 dkg kakaó
1 tk sütőpor
1 mk. szódabikarbóna

Krém:
50 dkg mascarpone
2 dl tejszín
4 ek porcukor
1 tasak zselatinfix
20 dkg málna

Narancsdzsemes, csokikrémes charlotte:
Piskótatekercs:
8 tojás sárgája
4 tojás fehérje
10 dkg cukor
8 dkg liszt
2 dkg keményítő
csipet só
narancsdzsem

Kupola "talpa"
4 tojás fehérje (ami a tekercsből kimaradt)
4 ek porcukor
4 ek liszt
0,5 csomag sütőpor

Csokipuding:
2 tojás
6 ek porcukor
3 dl tej
5 ek liszt
2 ek "keserű" kakaópor
1 tábla étcsoki
5 dkg vaj
1 tasak zselatinfix
1 tasak Dr. Oetker tortabevonó

Alsó szint:
Egy nagy tálban összekevertem a lisztet, a sütőport, a szódabikarbónát és a kakaót. A tojásfehérjékből kemény habot vertem. A sárgáját pedig kikevertem a porcukorral, majd a kakaós liszttel. Végül óvatosan beleforgattam a fehérjét. A masszát egy 26 cm-s tortaformába öntöttem, és 180°C -os sütőben 20 percig sütöttem. Rácsra téve megvártam, hogy kihűljön.
Amíg a piskóta hűlt, elkészítettem a krémet.
A tejszínt kemény habbá vertem a zselatinfixel. A mascarponét kikevertem a porcukorral majd beleforgattam a felvert tejszínhabot.
Mikor kihűlt a piskóta, félbe vágtam, rákentem a krém felét és megszórtam a málnaszemekkel. Utána rátettem a másik piskótalapot és a maradék krémet rákentem a tetejére meg az oldalára. Hűtőben hűlt pár órát. A grandolettiket csak tálalás előtt raktam föl rá.

Charlotte:
Először a piskótatekercset készítettem el.
A fehérjébe szórtam egy csipet sót és félig felvertem. Ekkor beleszórtam a cukrot, és kemény habbá vertem. A sárgáját egyenként hozzákevertem, végül a liszt került bele. Végig robotgéppel kevertem a tésztát. A tésztát a sütőpapírral kibélelt legnagyobb "gáztepsimbe" öntöttem és előmelegített sütőben 10 perc alatt aranybarnára sütöttem. 
Egy konyharuhát benedvesítettem, ráfektettem egy akkora sütőpapírt, amekkora a sülő piskóta és szitáltam rá egy kevés porcukrot. A megsült piskótát erre borítottam, azonnal megkentem a lekvárral, majd a konyharuha és a sütőpapír segítségével feltekertem. A konyharuhába bugyolálva hagytam kihűlni. 
A kerek talphoz a maradék fehérjét félig felvertem, beleszórtam a porcukrot és kemény habot vertem belőle. A végén belekevertem a sütőporos lisztet is. A 26 cm-s tortaformában sütöttem belőle egy kerek lapot. 

A pudinghoz a tojást (robotgéppel) elkevertem a cukorral. A lisztbe belekevertem a kakaót és összekevertem a cukros tojással. A tálat forróvíz fölé raktam és a gőz fölött besűrítettem. Mikor már kellően forró volt, beletördeltem a csokit is, és megvártam, hogy elolvadjon a krém pedig besűrűsödjön. Folyamatosan kevergetni kell, különben odakap. A forró gőzről levéve hidegvizes fürdőben lehűtöttem. Mikor már hideg volt, belekevertem a zselatinfixet meg a vajat is. 

Kibéleltem egy üvegtálat folpackal, hogy könnyű legyen kiborítani. A piskótatekercset bő ujjnyi szeletekre vágtam, és körberaktam vele a tál oldalát. Utána beleöntöttem egy adag pudingot, majd középre is jött még pár szelet a tekercsből majd a maradék krém. A tetejét pedig letakartam a kerek piskótalappal. Hűtőben pár órát hűlt, majd kiborítottam, megkentem a felolvasztott csokikrémmel.

Mivel ez volt életem első emeletes tortája, kicsit tartottam tőle, hogy nehogy behorpadjon az alsó, ezért a kupolát csak a köszöntés előtt raktam rá. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése